Gambar Cekur

Sayur cekur manis juga boleh hidup dalam hutan dan tidak akan mati. Yang saya tahu orang panggil cekur.

Linda Latip Personal Gallery

Tok Mudim Galeri Gambar

Khasiat Kasih Ilmar

7 helai daun cekur mayang halus.

Gambar cekur. Tumbuk halus bawang merah bawang putih cili padi cekur dan kunyit hidup. Ikan keli setelah dibersihkan dengan asam dan limau. Malah cekur manis senantiasa menghasilkan tunas baru sekiranya rajin cantas atau memetik tunas sedia ada.

Cekur boleh dimakan sebagai ulam dan bahagian rizomnya didapati paling banyak khasiat dari segi perubatan. Ia berkhasiat memanaskan badan menghilangkan rasa sakit memudahkan pengeluaran air dan angin daripada tubuh. Rebus sehingga naik bau.

Cekur manis kaya dengan kabohaiderat lemak serabut asid amino besi fosforus kalsium vitamin a b1 b2 dan c. Daun cekur digunakan sebagai ulam dan ramuan dalam penyediaan nasi ulam. 4 5 biji ubi cekur.

Rizomnya juga digunakan sebagai ramuan masakan. To be honest saya ni tak berapa tahu menahu sangat herba dan sayur tradisional. Dari segi khasiat makanan daun pucuk boleh dimasak air digoreng atau dimakan mentah.

Di indonesia cekur digunakan oleh wanita selepas bersalin untuk memanaskan bahagian perut bengkak dan kebas otot. Garam dan gula secukup rasa. Buah cekur manis boleh dijadikan jeruk manis.

Rizom cekur cekur jerangau dan akar bunga susun kelapa juga dijadikan ubat penyakit resdung. Daun cekur boleh mencapai saiz 10 cm dan bunga tumbuhan ini pula mempunyai belahan yang berwarna putih dan dua belahan lengkuk yang berwarna ungu. November 4 2011 at 1007 am malay kadazan girl said.

Ia mampu bertahan 10 hingga 15 tahun sekiranya tanpa gangguan. Daun cekur muda dimakan sebagai ulam atau dibuat kerabu. Cekur ni saya selalu tengok tapi tak tahu nama.

Orang jawa kat malaysia nie gunakan rizom cekur untuk buat kuih tempeyek orang melayu dulu dulu gunakan rizom cekur jerangau dan rempah rempah lain untuk ubati malaria. Dilumurkan dengan kunyit yang telah ditumbuk tadi dan sedikit garam. Rizomnya boleh digunakan untuk menyembuhkan pelbagai jenis penyakit seperti kembung perut batuk perut memulas bengkak muntah sakit urat saraf dan lain lain.

Setelah masak ketepikan dahulu ikan keli tersebut. Cekur adalah tumbuhan herba yang bersaiz kecil dan hanya mempunyai dua hingga tujuh helai daun sahaja. Saya nak tanyalah laman kat rumah saya tu terlalu banyak semutmacamnana nak halau semut2 tu ye.

Didihkan sedikit air dalam periuk dan masukan bahan yang ditumbuk.

My Sweet Home Khasiat Cekur

Resipi Ayam Masak Cekur Her Inspirasi

Cekur Mas Segalanya Tentang Tumbuhan


Belum ada Komentar untuk "Gambar Cekur"

Posting Komentar

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel